Rovatok › Kalifa Expedíció 2018

Hidden Peak (G1) Naplók - IV. rész

Suhajda Szilárd Klein Dávid gasherbrum hegymászás kalifa himalája expedíció

Dávid és Szilárd a rossz időjárás miatt arra kényszerült, hogy visszaforduljanak a 3-as tábor alól, ahogy ezt már sokan olvashattátok a Kalifa Facebook oldalán a friss hírek között. Miközben arra várunk, hogy a fiúk lejussanak a hegyről és elálljon a hóesés, majd pár nap pihenő után újra nekivághassanak a Gasherbrum I. megmászásának, folytassuk tovább Dávid és Szilárd naplóbejegyzéseinek olvasását!

2018.06.25. - Alaptábor

DÁVID

Nincs is annál nagyszerűbb érzés, mint amikor a jól végzett munka után tágas alaptábori lakósátramban ébredezek, nyújtózkodom, és tudom, hogy a mai nap legfőbb feladata számunkra, hogy PIHENJÜNK, töltekezzünk és különféle finomságokat majszolgatva felidézzük az elmúlt két nap izgalmait…
Az idő változatlanul – most már lényegében több, mint egy hete – csapnivaló: szemerkél a hó, vadul kergeti a szél a havat, öklömnyi pihékben szakad az égből a hó: meg még egy csomó mást is csinál, csak éppen nem akar eltakarodni valahová máshová…
Azért mi az aktív pihenés jegyében technikai felszereléseket szortírozunk a következő felmenethez, 50 méteres tekercseket aprítunk a kötélből, hószögeket és sziklaszegeket válogatunk, inhalálunk, mosunk, fényképeket szerkesztgetünk és fél óránként odébb pakoljuk a napelemeket, azt képzelve, hogy van egy valóban különleges pont és szög itt, az alaptáborban, ahová átsüt a nap.
Késő délután megérkeznek az olaszok – Mariónak nagyon megörülök – és még jönnek pakisztáni mászók és jó néhány túrázó is. Nem is nagyon tudok most kiigazodni az alaptáboron. Majd holnap reggelinél…

Érkeznek az újabb expedíciók, közben rendületlenül havazik és fúj a szél

2018.06.26. - Alaptábor

SZILÁRD
A tegnap érkezett új csapattagok szorgalmasan rendezgetik környezetüket. A folyamatosan szakadó havaseső aligha könnyíti meg helyzetüket: átnedvesedett csomagjaikat hiába is próbálnák a szabad levegőn szárítani – az olasz Mario és az iráni mászólány is hatalmas esernyőkkel közlekednek a sátrak között. Napok óta folyamatosan esik, de a hőmérséklet csak mostanra zuhant annyit, hogy az alaptábor szintjén is kezd megállni a hó. Minden reggel meglepetés. Mindeközben a gleccser és különösen az 1-es tábor magasságában már méter fölötti friss hómennyiségről beszélnek. Vajon mi lehet gondosan otthagyott apró lakunkkal?
Az alaptáborba nem csak új mászók (olaszok, irániak, pakisztániak) érkeztek, de velük együtt egy új szakácslegény is. A mi drága Alink, akit 2014-ből már jól ismerek (ő az, aki hétfőn született!), végtelenül lelkiismeretesen és kemény munkával igyekszik minden igényünknek eleget tenni, holott a konyha felszereltsége és a rendelkezésre álló készletek enyhén szólva is aggasztók. Mindenesetre, a nem túl változatos rizs és tészta, illetve minden második napon tészta és rizs, illetve a klasszikus kukorica-keményítős káposztaleves menü egyhangúsága mellett senkinek semmi baja nem volt eddig. Nem úgy most, az új kolléga érkezésével: fél csapatunkat szörnyűséges gyomorbaj kapta el, az ukrán csapat tagjai is katonás rendet követve szaladgáltak ki éjszaka a toalett-sátorba. Levertségem okát én is nehezen értettem meg, mire a Dávidtól kapott békás lázmérő 38.5 fokot mutatott: na igen, nem csoda, hogy nehéz hangulatomból oly küzdelmesen tudok kikászálódni! A láz leveri az embert, elrontja a kedvét, letargiába taszítja. Úgy éreztem, a fejem sem tudom felemelni – így hallgattam egész nap a sátorponyván kopogó vizes hópihéket! Vártam az elmúlást, mértéktelen sok teát fogyasztva, és szerencsémre estére már derűsebb arccal ültem vacsorához: rizs és tészta. A hirtelen betegség távozását érezve mosolyogva és elégedetten vettem magam elé a tálat.

Sűrű hóesés...

2018.06.27. - Alaptábor

DÁVID
Talán elállt a hóesés? Ahogy feleszmélek mély és zavaros álmomból, teljes csend fogad. A sátor falán nem hallom a hó dobolását. Aztán elővarázsolom a hálózsákomból az egyik kezemet és egy határozott mozdulattal megtaszítom a gyanúsan közeli sátorfalat. A nehéz és vastag hóréteg egy része sistergő hang kíséretében csúszik le rajta. Táborunk mélyen a hó alá került.
A folyamatos havazás következtében:
Nem látunk az orrunkig se: bizonyára még mindig hatalmas hegyek között táborozunk, de innen a WC sátrat is csak alig-alig tudjuk kivenni.
Minden nedves: a hó végül mindenhová beszivárog, napsütés híján a sátorban, esetleg a hálózsákunkban tudjuk megszárogatni az átázott felszerelést.
Áramunk csak alig-alig akad: a konyhai napelemek napsütéses időjáráshoz készültek, így a konyhai áramellátás gyakorlatilag összeomlott. Nem tudunk tölteni, esténként pedig romantikus félhomályban fogyasztjuk el szűkös vacsoránkat ukrán cimboráinkkal.
Az alaptábori ellátásunk is erősen akadozik: bár alaptáborunk felszereltsége eredetileg is puritán volt, a havazás miatt nem tudunk utánpótlást rendelni, az alaptábor pedig nem számolt azzal, hogy ilyen sokáig leszünk idelent…
Kb. 5 percenként halljuk, hogy gigászi lavinák mondanak búcsút a környező hegyoldalaknak. Látni, nem látjuk őket, de a dübörgésük fenséges és rettenetes.
Unatkozunk: én közeledek a 100. terepen töltött napomhoz, így mostanra már minden betűt kiolvastam magam körül. A merevlemezen még akadna egy-két film, de ahhoz ugye áram kéne…
Áskálódunk: standard reggeli programunk, hogy sátrainkat kiássuk a hó alól. Sajnos a konyha melletti raktársátrunk másodszor is összeomlott. Ezúttal el is törött egy-két vastagabb alumínium rúd.
És mindeközben persze csendben szitkozódunk, amiért a folytonos hóesés eltünteti a kemény munkával megnyitott útvonalunkat az egyes táborba. Gondolatban sokszor meglátogatjuk kicsinyke Zajo Lofoten 2-es sátrunkat odafent és reménykedünk, hogy még kilátszik a hó alól és a rudazata nem adta meg magát a ránehezedő tehernek.

A kaland hamarosan folytatódik! Addig is kövessetek minket a Facebook oldalunkon!

www.facebook.hu/KalifaPage

a Kalifa csapata

Hozzászólások

További cikkeink

Szerző: Kalifa Feltöltve: 2018-07-19 08:12:57

Kapcsolódó bejegyzések

Hidden Peak (G1) Naplók - III. rész Eddig is sejtettük, hogy a végtelen labirintus gleccseren megtalálni a biztonságosnak hitt útvonalat nem könnyű feladat. Dávid és Szilárd következő naplóbejegyzéséből megérthetitek és még jobban érzékelhetitek, mennyire veszélyes terepen járnak.

Hidden Peak (G1) Naplók - II. rész Újabb naplórészletet olvashattok Dávid és Szilárd virtuális tollából, miközben mi is izgatottan várjuk a friss híreket Tőlük! Kalandra fel a Kalifa csapattal!

Hidden Peak (G1) Naplók - I. rész Folytatódik Klein Dávid és Suhajda Szilárd kalandja - immáron a Gasherbrum I. alaptáborából! Kíváncsiak vagytok hogyan teltek a magyar hegymászóink első napjai az alaptáborban? Olvassátok el! Kis fantáziával szinte megelevenednek a képek! :)

„5 PERCENKÉNT LAVINA” – a svédek már feladták, az olaszok megérkeztek, az út eltűnt – egy osztrák hegymászó életét vesztette Kedved Kalifa Rajongók! A napokban aggasztó időjárás telepedett meg a Karakorum 8000-esein, folyamatosan szakadt a hó, mintha kifogyhatatlan volna az utánpótlás. Dávid elmondása szerint 5 percenként hallani hatalmas lavinák robaját, amelyek az alaptábort nem veszélyeztetik ugyan, de már puszta hangjuk is tiszteletet parancsol. A veszélyes mennyiségű csapadék minden expedíció mozgását ellehetetlenítette a Karakorum hegyein. Egy osztrák hegymászó, Christian Huber a Gasherbrum-csoporttól körülbelül 200 kilométerre északnyugatra magasodó Ultar Sar lejtőin vesztette életét egy hócsuszamlásban.

MIT KÍVÁNHATOTT MA SZILÁRD A SZÜLETÉSNAPJÁN, A SZŰNNI NEM AKARÓ HÓESÉSBEN? Olvassátok a fiúk FRISS NAPLÓBEJEGYZÉSEIT, talán kiderül... :) Kedves Kalifa Rajongók! Csukjátok be a szemeteket és repüljetek képzeletben a Gasherbrum alaptáborába, Dávidhoz és Szilárdhoz! Szakad a hó. Egyre jobban esik. Nem akarja abbahagyni. Az ott lévő hegymászók a sátrukba kényszerülve várják, hogy jobb idő legyen és elindulhassanak felfelé. A hó viszont csak egyre jobban szakad. Van aki feladja és van, aki kitart. Ilyenkor válik nyilvánvalóvá, hogy egy expedíció mennyire összetett feladat: fizikailag és lelkileg egyaránt. Pillantsunk be naplóbejegyzéseiken keresztül a fiúk lelkivilágába - megéri!

Dávid és Szilárd 2018-as Naplója - IV. rész Miközben Dávid és Szilárd az alaptáborban várakozik, hogy kedvezőbb legyen az időjárás és elálljon a havazás (a Facebook oldalunkon már olvashattátok a friss híreket), olvassátok el a trekking túra alatt írt naplóbejegyzéseiket!

KLEIN DÁVID ÉS SUHAJDA SZILÁRD MEGÉRKEZTEK A GASHERBRUM I-II ALAPTÁBORÁBA! – MÁR LAVINÁVAL IS „TALÁLKOZTAK”! A nemzeti lobogó és a Kalifa Himalája Expedíció 2018 zászlaja már büszkén hirdeti: ismét magyarok próbálkoznak a Karakorum-Himalája óriásainak megmászásával.